این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی رابطه زنجیره تامین پایدار با عملکرد سازمان (شاخص اقتصادی زنجیره تامین پایدار، شاخص اجتماعی زنجیره تامین پایدار، شاخص زیست محیطی زنجیره تامین پایدار، عملکرد سازمان)
تعداد سوال: 28
تعداد بعد: 4
شیوه نمره گذاری: دارد
منبع: محقق ساخته
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 28000 تومان
زنجیره تامین پایدار
زنجیره تامین پایدار Sustainable supply chain در نظر گرفتن مباحث اجتماعی و زیستمحیطی در تمامی فرایندهای سازمانی است. این فرایندها شامل کل چرخه عمر زنجیره تامین از خرید مواد اولیه تا طراحی و توسعه محصول و انبارداری و توزیع و تحویل کالای نهایی میباشد. در واقع پایداری زنجیره تامین Supply-chain sustainability یک موضوع کسبوکار است که بر زنجیره تامین سازمان و شبکه لجستیک سازمانی براساس عوامل محیطی، رسک و مدیریت ضایعات تولید اثر میگذارد. رشد چشمگیری در زمینه نیاز برای یکپارچگی فعالیتهای محیطی بامدیریت زنجیره تامین سازمان پدیدار شده است. رویکرد جدیدی که در سالهای اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد پایداری زنجیره تامین است.
منظور از پایداری آن است که همزمان با سودآوری امروز به اثرات بلندمدت فعالیتهای شرکت و دوام منابع برای استفاده در آینده تمرکز شود. پایداری در ادبیات سازمان و مدیریت سازمان به یک ابزار حیاتی مبدل شده است که ضامن کسب مزیت رقابتی و عمل به مسئولیت اجتماعیاست. اکنون پسوند پایداری به بسیاری از مباحث سازمانی اضافه شده است. زنجیره تامین پایدار نیز یکی از همین مباحث است که قرابت زیادی با مفهوم زنجیره تامین سبز دارد. این مفاهیم به منظور تأکید اهمیت نگرانی های اجتماعی و زیست محیطی همراه با عوامل اقتصادی در برنامه ریزی زنجیره تأمین ظهور یافتند. در این مقاله سعی شده است که مفهوم پایداری زنجیره تامین در مدیریت تولید و عملیات به طور تقریبا کاملی معرفی شود.
زنجیره تامین پایدار و زنجیره تامین سبز
در ادبیات زنجیره تامین سازمانی، مفاهیم زنجیره تامین پایدار و مدیریت زنجیره تامین سبز معمولاً به جای یکدیگر بکار میروند اما این دو مفهوم کمی با یکپدیگر تفاوت دارند. مدیریت زنجیره تامین پایدار در برگیرنده ابعاد اقتصادی، پایداری اجتماعی و زیستمحیطی است. بنابراین این مفهوم از مدیریت زنجیره تامین سبز گستردهتر است. به عبارت دیگر مدیریت زنجیره تامین سبز بخشی از مدیریت زنجیره تامین پایدار است. در طی چند سال اخیر ظهور فناوریهای نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی ضروروت توجه به این مقوله را بیش از پیش ساخته است. سازمانهای مختلف برای ایجاد، حفظ موقعیت و جایگاه رقابتی خود، ناگزیر به استفاده از تئوریهای مدیریت زنجیره تامین پایدار میباشند.
گاهی اوقات از SSCM به عنوان مدیریت زنجیره تامین حلقه-بسته یا مدیریت زنجیره تامین سبز تعبیر میشود. زنجیره تامین حلقه-بسته آن دسته از زنجیرههای تامینی هستند که در آن از اقلام، زمانی که آنها دیگر مطلوب نیستند یا دیگر نمیتوانند مورد استفاده قرار گیرند مراقبت میشود. زنجیره تامین حلقه بسته متشکل از یک زنجیره رو به جلو و یک زنجیره تامین معکوس میباشد. در ساختار رو به جلو شبکه شامل سه سطح تامین کنندگان، کارخانهها و مراکز توزیع و در برگشت شامل سه سطح مراکز جمع آوری، تعمیر و اسقاط است. در زنجیره رو به جلو مواد خام به محصولات جدید تبدیل و توزیع شده و به وسیله مشتریان استفاده میشود. در زنجیره تامین معکوس، محصولات مصرف شده بازیافت و مجدداً استفاده، تعمیر یا ساخته میشوند
تعریف مدیریت زنجیره تامین پایدار
پایداری عبارت است از استفاده از منابع برای رفع نیازهای نسل حاضر بدون آنکه توانایی نسل آینده را به مخاطره بیاندازد. پایداری به طور فزایند توسط سیاستمداران، مطبوعات و فعالات حقوق بشر مورد ارزیابی، پیگیری و پشتیبانی قرار میگیرد.
زنجیره تامین نیز شبکه امکانات و اختیارات توزیع است که وظایق تهیه مواد و مصالح، تحویل این مواد و کالاها به واسطهها و توزیع محصول نهایی را به دست مصرفکنندگان به عهده دارد.
مدیریت جریان مواد، اطلاعات و هماهنگی در سراسر زنجیره تامین را با درنظر گرفتن سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیطی را زنجیره تامین پایدار گویند.
پایداری زنجیره تامین به ادغام شفاف و دستیابی به هدفهای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی سازمانها با هماهنگی موثر فرایندهای درونسازمانی اشاره دارد. جنبههای کلیدی اعمال مدیریت زنجیره تامین پایدار شامل پایداری شبکه زنجیره تامین و محیط زنجیره تامین، کاربرد استراتژیهای دوستدار محیط زیست و پذیرفتن کمال مسئولیتهای اجتماعی است. بنابراین با لحاظ کردن پایداری در زنجیره تامین میتوان علاوه بر در نظر گرفتن سودآوری مالی، تاثیرات ناگوار محیطی و اثرات نامساعد اجتماعی را کمینه کرد.
اهمیت پایداری زنجیره تامین
در گذشته، اکثر سازمانها کمتر زنجیرههای تامین خود را مدیریت میکردند. در عوض تمایل داشتند که بر روی عملیات خودشان و بر روی تامین کنندگان بلافصل خودشان تمرکز کنند. هر چند که،چند عامل مدیریت زنجیره تامین را برای سازمانهای تجاریای که زنجیره تامین خود را به طور فعال اداره میکنند مطلوب میسازد. در طول دهه گذشته بسیاری از سازمانها فعالیتهایی مانند تولید ناب و مدیریت کیفیت فراگیر را انجام میدهند.در نتیجه آنها قادر خواهند بود که کیفیت بهبود یافتهای را کسب کرده و در عین حال مقدار زیادی از هزینههای اضافی خارج از سیستم خود را از بین ببرند. اگرچه هنوز جایی برای بهبود وجود دارد.اکنون فرصت به طور عمده در تهیه و تدارک،توزیع و پشتیبانی زنجیره تامین وجود دارد.
نگرانی در مورد قوانین محیطی و فشار بر روی سازمان های سازنده برای کاهش تاثیرات محیطی فعالیت هایشان از اوایل دهه ۷۹۲۰ تشدید شده است. قوانین، یکی از مهم ترین منابع فشار بر روی سازمان ها است، فشار بر روی زنجیره تأمین یکی از مکانیسم های رسیدن به این هدف است. پایداری در زنجیره تامین به عنوان بخش جدید و بسیار تاثیرگذار چندی است که توجه پژوهشگرین حوزه مدیریت زنجیره تامین را به خود معطوف ساخته است. علاوه بر حوزه دانشگاهی، جوامع ، دولت ها، آژانس های بین المللی و سازمان های غیرانتفاعی به طور فزآینده ای به این موضوع پرداخته اند. پایداری برای شرکت هایی که موضوعات اجتماعی و زیست محیطی را در استراتژی هایشان در نظر می گیرند به مسئله مهمی تبدیل شده است.
عناصر پایداری زنجیره تامین
عناصر کلیدی مدیریت زنجیره تامین قابل بررسی و بحث است. عنصر اول، یعنی مشتریان، عنصر برانگیزنده است. معمولا بازاریابی برای تعیین آنچه که مشتریان میخواهند و همینطور پیشبینی مقدار و زمان تقاضای مشتری است.طراحی محصول و خدمت با خواستهای مشتری با قابلیتها و توانائیهای عملیات منطبق است. پردازش در هر بخشی از زنجیره تامین انجام شود کانون مرکزی هر سازمان است. بخش عمدهای از پردازش در سازمانی که محصول یا خدمت را برای مشتری نهایی تولید میکند صورت میگیرد.
موجودی در اکثر زنجیرههای تامین یک عامل پایهای است.هدف اصلی تعادل و توازن در سطح موجودی است.موجودی خیلیکم موجب اخلال و تاخیر در برنامه زمانبندی شده و موجودی خیلیزیاد به هزنیههای غیرضروری میافزاید.خرید عامل ارتباط بین یک سازمان و تامینکنندگان آن است.این وظیفه جهت کسب کالاها و و یا خدماتی که برای تولید محصولات یا تامین خدمات برای مشتریان سازمان عمل میکند.خرید تامینکنندگان را انتخاب میکند،در قرارددادها مذاکره میکند،ائتلافهایی را ایجاد و به عنوان رابطه بین تامینکنندگان و بخشهای مختلف داخلی عمل میکند.
نزدیکی به بازار یا نزدیکی به منابع عرضه، یا نزدیکی به هر دو ممکن است امکانپذیر باشد.در مدیریت کیفیت جامع (TQM) به محکزنی ارجاع داده میشود، یعنی ارزیابی موقعیتی که شرکت اکنون قرارداد و استفاده از آن به عنوان یک رهنمود برای موقعیتی که شرکت میخواهد در آینده قرار گیرد.اگرچه،یک شرکت باید عملکرد را ارزیابی کرده و اهداف کلی را بر حسب کل زنجیره تامین،نهفقط خود شرکت به تنهایی،تعیین کند.
مباحث استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی
از آنجایی که زنجیره تامین یک شرکت همه وظایف و تسهیلات عملیاتی شرکت را در بر میگیرد،طراحی آن ضرورتا بخش کاملی از فرآیند برنامهریزی استراتژیک شرکت است. برای اکثر شرکتها اهداف برنامه استراتژیک مشابه یا همان اهداف مدیریت زنجیره تامین استتحویل فعال و قابل اطمینان کالاها و خدمات با کیفیت بالا د حداقل هزینه.انجام این کار مستلزم تصمیمهای طراحی استراتژیک است که به طور موثری همه وظایف زنجیره تامین را هماهنگ سازد.تعجب برانگیر نیست که بسیاری از ملاحظات طراحی استراتژیک یکسانی برای یک برنامه مدیریت کیفیت میتواند برای طراحی زنجیره تامین به کار گرفته شوند.
بخش عمده فرآیند برنامهریزی استراتژیک تعیین هدف یا اهداف است.در مدیریت زنجیره هدف یا اهداف است.در مدیریت زنجیره تامین قبل از اینکه اهداف برقرار و تعیین شوند،ضروری است که بدانیم عملکرد فعلی چیست و بعد از بهبود یا مهندسی مجدد چهچیزی مهم و حیاتی است.
یک ابزار مفید برای شناسایی و کاهش عدم اطمینان این است که به طور استراتژیک اصول مدیریت کیفیت جامع را به کار گیریم.شامل کنترل آماری فرآیند در طول کل زنجیره تامین.
این به این مفهوم است که تامینکنندگان از مدیریت کیفیت جامع برای تضمین کیفیت محصولاتی که به موقع به مشتریان تحویل داده میشود استفاده کنند،مراکز توزیع (DISTRIBUTOR CENTER) ،مدیریت کیفیت جامع را برای ایجاد اطمینان از اینکه محصولات به موقع و بدون خطاهای پردازشی،بسته بندی،جابجا و ارسال شوند و ارسالکنندگان محصولات را بدون خطر در مکان صحیح و بهنگام تحویل دهند،به کار میگیرند.
نتیجهگیری
در سال های اخیر، مسئولیت پذیری شرکتی، اجتماعی و زیست محیطی بخشی از اهداف مورد نظر سازمان های تولیدی و خدماتی شده است و به شکلی مثبت، تبدیل به قاعده فعالیت های سازمانی گشته است. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که سازمان ها را به استفاده از مدیریت زنجیره تامین پایدار، بخصوص در بخش های فرادستی زنجیره تامین سوق می دهند. این عوامل می توانند داخلی یا خارجی باشند. فواید مدیریت زنجیره تامین پایدار عبارتند از: رضایت مشتری، کیفیت، نوآوری، اعتماد، سرعت تامین کردن منابع، موجودی بهینه، انعطاف پذیری، زمان رهبری و کنترل هزینه ها. به هنگام استفاده از مشوق های مدیریت زنجیره تامین پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.
به طور خلاصه می توان گفت نگرانی های سازمان های دولتی و غیرانتفاعی، مردم به ویژه دوستداران محیط زیست، راجع به گرم شدن زمین، تخلیه منابع طبیعی، استفاده از منابع تجدید ناپذیر و افزایش فعالیت های صنعتی در جوامع اقتصادی توسعه یافته و نوظهور، باعث شده که بسیاری از سهامداران بر توسعه بازرگانی پایدار متمرکز شوند. استفاده از مدیریت زنجیره تامین پایدار، برای رقابت پذیر بودن سازمان از لحاظ قیمت، کیفیت، قابلیت اعتماد، انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری اهمیت دارد.