پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران

این پرسشنامه از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر،و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: سنجش میزان پایبندی به اصول اخلاقی در کسب و کار از ابعاد مختلف (تساوی اخلاقی، نسبیتی، قراردادی)

تعداد سوال: 8

تعداد خرده مقیاس: 3

شیوه نمره گذاری و تفسیر: دارد

منابع: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 1000 تومان

خرید فایل

پرسشنامه اخلاق کسب و کار رابین و همکاران

اخلاق کسب و کار (Business Ethics) تأثیر قابل توجهی در دنیای شرکت‌ها دارد؛ نه تنها عملکرد روزمره کسب و کارها را تغییر می‌دهد، بلکه بر قوانین مربوط به مقررات شرکت نیز تأثیر می‌گذارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که اخلاق کسب و کار چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی را در محل کار تشخیص دهید.

اخلاق کسب و کار چیست؟

اخلاق کسب و کار، مطالعه چگونگی عملکرد یک کسب و کار در مواجهه با معضلات اخلاقی و شرایط جنجالی است. این می‌تواند شامل چندین موقعیت مختلف باشد، از جمله نحوه اداره یک کسب و کار، نحوه تجارت سهام، نقش یک کسب و کار در مسائل اجتماعی و موارد دیگر.

اخلاق کسب و کار زمینه گسترده‌ای است زیرا موضوعات مختلف زیادی در زیرمجموعه آن قرار دارند. از جنبه‌های مختلفی قابل مطالعه است، چه از نظر فلسفی، علمی و چه قانونی. با این حال، قانون بیشترین نقش را در اخلاق کسب و کار دارد.

بسیاری از کسب و کارها علاوه بر تمیز ماندن از منظر حقوقی، برای تقویت وجه عمومی خود نیز از اخلاق کسب و کار استفاده می‌کنند. این کار بین مصرف‌کنندگان و کسب و کارهایی که به آن‌ها خدمت می‌کنند اطمینان ایجاد می‌کند.

ایده مدرن اخلاق کسب و کار نسبتا جدید است، اما نحوه رفتار اخلاقی کسب و کار از زمان مبادله و تجارت به طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفته است. ارسطو حتی چند ایده شخصی درباره اخلاق کسب و کار ارائه داد.

با این حال، اخلاق کسب و کاری که امروزه می‌شناسیم در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک زمینه مطالعات دانشگاهی مطرح شد. به عنوان بخشی از دانشگاه، اخلاق کسب و کار هم از نظر فلسفی مورد بحث قرار گرفت و هم از نظر تجربی سنجیده شد. با قوی‌تر شدن این زمینه تحصیلی، دولت ایده‌های پیشرو در این زمینه را به قانون وارد کرد و بدین ترتیب کسب و کارها را مجبور به رعایت قوانین و مقررات خاصی کرد.

چرا اخلاق کسب و کار مهم است؟

اخلاق کسب و کار به دلایل مختلف از اهمیت برخوردار است. اول و مهم‌تر از همه، باعث می‌شود که کسب و کار در محدوده قانون کار کند، اطمینان حاصل می‌کند که آن‌ها مرتکب جرم علیه کارمندان، مشتریان، مصرف‌کنندگان یا طرف‌های قرارداد نمی‌شوند.

کسب و کارها همچنین می‌توانند بین خود و مصرف‌کنندگان اعتماد ایجاد کنند. اگر مصرف‌کنندگان احساس کنند می‌توان به یک کسب و کار اعتماد کرد، احتمال اینکه آن را به جای رقبای خود انتخاب کنند بیشتر است. برخی از کسب و کارها استفاده از جنبه‌های خاصی از اصول اخلاقی را به عنوان ابزاری برای بازاریابی انتخاب می‌کنند، به ویژه اگر تصمیم بگیرند موضوعی محبوب را برجسته کنند. بهره‌گیری از اخلاق کسب و کار می‌تواند منجر به افزایش ارزش ویژه برند شود.

اخلاقی بودن برای سرمایه‌گذاران و سهامداران نیز بسیار جذاب است. احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که آن‌ها پول زیادی در اختیار شرکت بگذارند، زیرا پیروی از روش‌های استاندارد اخلاقی و استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند راهی برای موفقیت بسیاری از کسب و کارها باشد.

پیروی از اصول اخلاقی می‌تواند برای کارمندان و فعالیت‌های تجاری نیز مفید باشد. جذب استعدادهای برتر برای کسب و کارهای اخلاقی به طور قابل توجهی آسان‌تر است. کارمندان نه تنها از یک کارفرمای آگاه از نظر اجتماعی قدردانی می‌کنند، بلکه اطمینان دارند که او به نفع کارمندانش عمل خواهد کرد. این کار کارمندان فداکار بیشتری تولید می‌کند و همچنین می‌تواند هزینه‌های استخدام را کاهش دهد.

انواع اخلاق کسب و کار چیست؟

اخلاق کسب و کار به عنوان یک زمینه مطالعاتی فوق‌العاده متنوع است، اما بسیاری از مفاهیم را می‌توان به چند اصل اساسی تقسیم کرد. هر کسب و کاری باید در تلاش برای پیروی از این رهنمودها باشد.

قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن به طور معمول شامل شفافیت و صداقت در همه اقدامات و ارتباطات است. قابل اعتماد بودن می‌تواند تأثیر مثبتی از نظر داخلی و خارجی داشته باشد. مصرف‌کنندگان از صداقت قدردانی می‌کنند، زیرا این امر در مورد نحوه فعالیت یک کسب و کار و ایده‌پردازی آن بینش فراهم می‌کند. همچنین کارمندان از این کیفیت در شرکت‌هایی که در آن مشغول به کار هستند، قدردانی می‌کنند.

احترام

احترام گذاشتن به کارمندان و مشتریان شامل پیگیری همه وعده‌ها و ارائه عذرخواهی صادقانه و جبران خسارت مناسب در صورت بروز هرگونه مشکل است. عدم رعایت احترام مشتری را از تعامل با یک کسب و کار منصرف می‌کند و باعث کاهش اعتبار آن می‌شود. این امر همچنین به روحیه کارمندان آسیب قابل توجهی وارد می‌کند.

انصاف

برخورد با مشتری و کارمند با رعایت انصاف و عدالت نوع اصلی اخلاق است. رفتارهای موذیانه غیراخلاقی نیستند، اما فایده‌ای نیز ندارند و اولویت اصلی هر کسب و کار باید کمک به مشتریان و کارمندان خود باشد. همچنین مهم است که با همه مردم برابر رفتار کنید.

مهربانی

کسب و کارها از انسان‌ها تشکیل شده‌اند. انسان‌هایی که کالاها یا خدمات را مصرف می‌کنند و همچنین انسان‌هایی که برای تولید آن کالاها یا خدمات تلاش می‌کنند. اهمیت دادن به مشکلات آن‌ها و ارائه راه‌حل‌ها نشان‌دهنده همدلی است؛ ابزاری ارزشمند برای استفاده هر کسب و کار. نشان دادن مهربانی و حفظ خطوط ارتباطی فقط کاری اخلاقی نیست بلکه می‌تواند شهرت داخلی و خارجی کسب و کار را نیز تقویت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.