این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، روایی و پایایی و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.
هدف: ارزیابی تحریف های شناختی در دانش آموزان از ابعاد مختلف (خودمحودری، سرزنش گری، حداقل نمايي يا برچسب زدن اشتباه، فرض کردن اشتباه، رفتارهای غیرعادی و ناهنجاری، رفتارهای مثبت اجتماعی)
تعداد سوال: 44
تعداد بعد: 6
شیوه نمره گذاری: دارد
تفسیر نتایج: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع: دارد
نوع فایل: Word 2007
همین الان دانلود کنید
قیمت: فقط 4500 تومان
تحریف های شناختی مشابه ارزیابی های غیر منطقی هستند زیرا موجب می شوند که ما خود را در برابر رویدادهای زندگی یک قربانی ببینیم تا یک مقابله کننده، از این رو مشکلات زندگی ناراحتی، نارضایتی و تنش بیشتری در ما ایجاد می کنند.
آئرون بک و همکارانش چند نمونه از تحریف های شناختی را شناسایی کرده اند که به شرح زیر می باشند (بک 1967، 1976 ؛ بک ، فریمن و همکاران 1990؛ بدروسیان و بک 1980):
انتزاع انتخابی : یعنی تمرکز بر یک مشکل ناراحت کننده بدون قراین و شواهد کافی.
به عنوان مثال ممکن است شخصی به دنبال یک شکست افسرده شود، در حالی که بسیاری از موفقیت های دیگر خود را نادیده می گیرد، یا ممکن است تنها یک پاسخ غیر دوستانه از طرف شخصی تمام پاسخ های دوستانه ای را که در طول روز از دیگران دریافت کرده است، تحت شعاع قرار دهد. نتیجه ای که از انتزاع انتخابی گرفته می شود این است: اگر یک چیز بد است، پس همه چیز بد است.
استنباط اختیاری : یعنی نتیجه گیری بر اساس اطلاعات ناکافی و ناقض.
مثلاً اگر فردی به شما اخم کرد، معلوم می شود که شما را دوست ندارد، چون رئیس موقع گذشتن از سالن به سلام شما جواب نداده، حتماً از عملکرد شما خوشش نیامده است. وقتی ما دست به استنباط اختیاری می زنیم فراموش می کنیم که در مقابل هر چیز خوب، یک چیز بد وجود دارد.
تعمیم بیش از اندازه : یعنی قضاوت و استنباطی فراگیر بر اساس یک یا دو مورد از یک رویداد.
به عنوان مثال یک مورد شکست یا طرد شدگی به معنای این است که «من آدم بی کفایتی هستم»، یک پاسخ منفی از سوی یک فرد ثابت می کند که «هیچ کس مرا دوست ندارد ». تعمیم بیش از اندازه زمانی اتفاق می افتد که ما لحظه ای تامل نمی کنیم، به عقب بر نمی گردیم و کل ماجرا را نمی بینیم.
شخصی سازی : استنباطی مبنی بر این که رویدادهای منفی، مخصوصاً به شخص شما مربوط می شود. «آن موتور سوار بی ادب در ترافیک مطمئاً داشت به من بی حرمتی می کرد » و یا، « باران آمد تا روز من تباه شود »، «آن پلیس می توانست هر کسی را جریمه کند چرا من را انتخاب کرد؟ ». گاهی اوقات وسوسه می شویم که وقایع را به خودمان نسبت دهیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که ما تنها یکی از میلیون ها افراد جهان هستیم.
تفکر دو قطبی : (همه یا هیچ ) تفکری سیاه و سفید است. « شما یا باید دوست من باشید یا دشمن من ». «اگر آن چه را که من می خواهم به دست نیاورم، نمی توانم خوشبخت شوم » ، « کسانی که به آن چه من اعتقاد دارم معتقد نیستند، افراد احمق و بی شعوری هستند». به یاد داشته باشید که زندگی کردن در این دنیا مستلزم آموختن انعطاف پذیری و در نظر گرفتن تمام جنبه های رویدادها است.
مبالغه و بزرگ نمایی: یعنی فاجعه سازی از یک ناخشنودی کوچک.
« شما روز تولد مرا فراموش کرده اید، پس مرا دوست ندارید»، « من در امتحان نمره خوبی نگرفتم، دیگر امیدم به ادامه تحصیل از دست رفت». یک مهارت مقابله ای این است که بیاموزیم چگونه در هنگام ناکامی ها و ناراحتی ها آرامش و خونسردی خود را حفظ کنیم.
پذیرش مسئولیت زیاد نوعی خـود سرزنشی غیر واقع بینانه است. « وقتی من کـارها را درست انجام نمی دهم، شوهرم عصبانی می شود. پس من باید یاد بگیرم کمتر اشتباه بکنم تا او آن قدر ناراحت نشود »، «بهترین دوست من افسرده است، باید در تمام اوقات در کنارش باشم ». سازگاری خوب مستلزم داشتن توانایی در ایجاد حد و مرز روشن است.