پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان

این پرسشنامه استاندارد از نوع فایل ورد و به همراه تمامی اطلاعات مربوط به نمره گذاری، تفسیر، و … در قالب جداول زیبا و آماده تکثیر ارائه گردیده است. پس از پرداخت موفق می توانید به صورت آنلاین اقدام به دانلود فایل مربوطه بپردازید.

هدف: ارزیابی مهارت های تفکر انتقادی در دانش آموزان (مهارت هاي تفسيري، مهارت هاي استنباطي، مهارت هاي ارزشیابی، مهارت هاي قیاسی، مهارت های استقرایی)

تعداد سوال: 26

تعداد بعد: 5

شیوه نمره گذاری: دارد

روایی و پایایی: دارد

منابع: دارد

تعاریف مفهومی و عملیاتی: دارد

نوع فایل: word 2007

همین الان دانلود کنید

قیمت: فقط 4500 تومان

خرید فایل

پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان

مهارت‌های تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical Thinking) به شما این امکان را می‌دهند که یک موقعیت را بر اساس کلیه حقایق و اطلاعات موجود، درک کنید و به آن بپردازید. شما هنگام استفاده از این مهارت‌ها، حقایق، داده‌ها و سایر اطلاعات را مرتب و سازماندهی می‌کنید تا یک مشکل را شرح دهید و راه‌حل‌های مؤثری را برای آن پیدا کنید.

این ایده خوبی است که درمورد مهارت‌های تفکر انتقادی که در حال حاضر در اختیار دارید و آنچه برای پیشرفتتان لازم است، فکر کنید. به‌احتمال زیاد، هم‌اکنون چند مهارت تفکر انتقادی را در اختیار دارید که می‌توانید آنها را در رزومه خود بگنجانید و در طول مصاحبه‌ ها درموردشان توضیح دهید. در این مطلب، شرح می‌دهیم که تفکر انتقادی چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید در این زمینه، مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی توانایی تفکر واضح و منطقی و درک ارتباط بین ایده‌ها است که از زمان فیلسوفان اولیه یونان مثل افلاطون و سقراط تا عصر مدرن وجود داشته است. این مهارت، کاربردهای زیادی دارد مثل بحث و تفکر برای حل مشکلات و توانایی تشخیص اخبار جعلی. ممکن است که تفکر انتقادی به‌عنوان توانایی بهره‌گیری همزمان از «تفکر انعکاسی» (Reflective Thinking) و «تفکر مستقل» (Independent Thinking) نیز توصیف شود.

در اصل، این تفکر شما را ملزم می‌کند تا از توانایی خود برای استدلال‌کردن استفاده کنید؛ یعنی در زمینه اطلاعات یک گیرنده فعال باشید نه یک گیرنده منفعل.

متفکران منتقد، به‌جای پذیرش سریع اطلاعات، ایده‌ها و فرضیات موجود را زیر سؤال می‌برند. آنها همیشه در پی تعیین این موضوع هستند که آیا ایده‌ها، استدلال‌ها و یافته‌ها نشان‌دهنده تصویر کلی واقعیت هستند یا خیر و در صورتی که این‌طور نباشد، آماده پذیرش آن هستند.

کسی که مهارت‌های تفکر انتقادی را دارد می‌تواند:

  • پیوند بین ایده‌ها را درک کند؛
  • اهمیت ایده‌ها و استدلال آنها را تعیین کند؛
  • استدلال‌ها را بشناسد، آنها را بسازد و ارزیابی ‌کند؛
  • ناسازگاری‌ها و خطاها را در استدلال‌ها شناسایی ‌کند؛
  • به مشکلات با رویکردی منظم و مداوم برخورد ‌کند؛
  • در توجیه فرضیات، اعتقادات و ارزش‌های خود تأمل ‌کند.

تفکر انتقادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین راه‌حل ممکن برسد. به زبان ساده‌تر، راهی است برای تفکر درمورد هرآنچه که در حال حاضر ذهن شما را به خود اشغال کرده است‌، طوری که بتوانید به نتیجه نهایی برسید.

تفکر انتقادی، یک روش تفکر است درباره موقعیت خاص در یک زمان خاص. تفکر انتقادی مثل یادگیری جدول ضرب، انباشت حقایق و دانش نیست که بتوانید یک بار یاد بگیرید و برای همیشه از آن استفاده کنید.

تفکر انتقادی، به ما در شناخت یک مشکل تا پیداکردن راه‌حل آن کمک می‌کند. مراحل حل مسئله به کمک تفکر انتقادی، به شرح زیر هستند:

  • مشکل یا مسئله را شناسایی کنید؛
  • علت وجود مشکل را بیابید و درمورد راه‌حل‌های آن فکر کنید؛
  • اطلاعات و داده‌های مربوط به این موضوع را تحقیق و جمع‌آوری کنید؛
  • داده‌ها و یافته‌ها را سازماندهی و مرتب‌ کنید؛
  • راه‌حل‌ها را توسعه دهید و اجرا کنید؛
  • علت کارکرد درست یا نادرست راه‌حل‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید؛
  • روش‌های بهبود راه‌حل‌ها را مشخص کنید.

بخشی از متفکر منتقد خوب بودن، عینی‌بودن است؛ یعنی اجازه ندهید که احساسات و فرضیات برای حل مشکل، شما را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ درعوض، فقط تلاش کنید که مشکل را بر اساس زمینه و واقعیت‌هایی که قادر به جمع‌آوری آن هستید، تجزیه و تحلیل کنید.

داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی در هر صنعت و شغلی، از دستیاران و کارمندان جزئی گرفته تا مدیران ارشد، ضروری است. کسانی که تفکر انتقادی خوبی دارند، برای حل مشکلات، هم به‌صورت گروهی و هم به‌صورت مستقل تلاش می‌کنند.

چرا داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی مهم است؟

چرا داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی مهم است

داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی بسیار مهم است، زیرا این مهارت‌ها به حل مشکلات، ایجاد راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید در مشاغل کمک می‌کنند. بسیاری از زمینه‌ها، مثل ناکارآمدی فرایندها و مدیریت امور مالی، با کمک تفکر انتقادی بهبود پذیرند؛ به همین دلیل کارفرمایان، متقاضیانی را انتخاب می‌کنند که مهارت‌های تفکر انتقادی قوی‌ای دارند.

به‌عنوان مثال، اگر شغل شما در بخش منابع انسانی است و باید درگیری بین دو کارمند را برطرف کنید، برای فهم ماهیت درگیری و اقدامات لازم جهت حل آن، از تفکر انتقادی استفاده می‌کنید.

مهارت‌ها و مثال‌های تفکر انتقادی

چند مهارت تفکر انتقادی مختلف وجود دارد که ممکن است آوردن آنها در رزومه‌ شما، بسیار ارزشمند باشد.

مشاهده‌کردن

مهارت‌های مربوط به مشاهده، نقطه شروع این تفکر هستند. کارمندانی که به‌درستی مشاهده می‌کنند، می‌توانند به‌سرعت مشکل جدید را درک و شناسایی کنند. افراد حرفه‌ای در مهارت مشاهده‌کردن، می‌توانند درک کنند که چرا مشکلی وجود دارد و حتی ممکن است به‌وجود آمدن یک مشکل را پیش از وقوع آن، پیش‌بینی کنند.

تجزیه‌و‌تحلیل‌کردن

قدم بعدی، تجزیه‌‌وتحلیل مشکل است. توانایی تجزیه‌و‌تحلیل وضعیت، شامل دانستن واقعیت‌ها، داده‌ها یا اطلاعات مربوط به مشکل است که یک مهارت اساسی برای حل مشکل به حساب می‌آید.

استنتاج‌کردن

استنتاج‌کردن یعنی نتیجه‌گیری درمورد اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید. این مهارت ممکن است شما را به داشتن دانش یا تجربه خاص فنی یا صنعتی مجاب کند. وقتی اطلاعات مربوط به یک وضعیت را استنتاج می‌کنید، بر اساس اطلاعات محدود، پاسخ‌هایی را جمع‌آوری می‌کنید؛ مثلا شخصی که در مکانیکی خودرو کار می‌کند، ممکن است به استفاده از مهارت استنتاج‌ نیاز داشته باشد تا تعیین کند که چه ‌چیزی باعث توقف ناگهانی موتور ماشین می‌شود.

ارتباط ‌برقرارکردن

مهارت‌های ارتباطی، اهمیت زیادی دارند. این مهارت‌ها به ما کمک می‌کنند که درمورد مسائل و راه‌حل‌های احتمالی آنها با همکاران و سایر ذی‌نفعان گفت‌وگو کنیم. برقراری ارتباط، مهارت مهمی برای توسعه بسیاری از اهداف در محل کار، از جمله تفکر انتقادی است.

توانایی حل مسئله

بعد از شناسایی و تجزیه‌وتحلیل مشکل و بحث درمورد راه‌حل‌های احتمالی آن، مرحله نهایی، اجرای راه‌حل است. برای اجرای بهترین راه‌حل ممکن، نیاز به تفکر انتقادی دارید و توسط آن می‌فهمید که آیا اصلا راه‌حلتان مشکل را برطرف می‌کند یا خیر.

فواید تفکر انتقادی و دلایل اهمیت آن

فواید تفکر انتقادی

در طول قرن‌ها مطالب زیادی در راستای تمجید از تفکر انتقادی گفته شده‌ است. روشی که به‌خاطر نام فیلسوف یونانی، سقراط، روش سقراطی نامیده شده، یکی از اولین ابزارهای آموزش تفکر انتقادی شناخته‌شده برای انسان‌هاست. قرن‌ها بعد، امپراتور روم (ماركوس اورلیوس فیلسوف) این‌گونه می‌گوید كه: «هرچه که می‌شنویم یک عقیده است نه یک واقعیت؛ هرچه که می‌بینیم یک چشم‌انداز است، نه حقیقت».

با نگاهی به عقاید افرادی مانند گالیله (Galileo)، ویلیام ادوارد برگهارت دوبوآ (W. E. B. Du Bois)، آلبرت انیشتین (Albert Einstein)، برتراند راسل (Bertrand Russell)، مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King Jr.) و بسیاری از افراد دیگر در طول سال‌های بعد درمی‌یابیم که اشاره مکرر به مزایای تفکر انتقادی، هزاران سال قدمت دارد. چه چیزی این تفکر را به چنین مجموعه‌ای از مهارت‌های ارزشمند تبدیل می‌کند و از چه نظر برای ما سودمند است؟

اگرچه این لیست می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد، ما معتقدیم که این ۶ مورد از مهم‌ترین فواید تفکر انتقادی هستند.

۱. کنجکاوی را برمی‌انگیزد

کنجکاوی نه‌تنها به ما کمک می‌کند تا از جهان پیرامون خود درک عمیق‌تری پیدا کنیم، بلکه به ما کمک می‌کند تا تجربه ژرف‌تری از این دنیا نیز به دست آوریم. این موضوع می‌تواند شامل نکاتی باشد که در مدرسه یا دانشگاه می‌آموزیم و یا مسائلی که در زندگی روزمره با آنها روبه‌رو می‌شویم.

متفکران منتقد حقیقی درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات کنجکاو می‌شوند و عموما دارای علایق گسترده‌ای هستند. آنها همواره درمورد جهان و مردم کنجکاوند. فرهنگ‌ها، عقاید و دیدگاه‌ها را که خصوصیات مشترک در نوع بشر هستند، به‌خوبی درک و تحسین می‌کنند. این ویژگی، همان چیزی است که آنها را به افرادی تبدیل می‌کند که در تمام طول زندگی‌شان به‌دنبال یادگیری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.