دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان

منظور از مبانی نظری پایان نامه و پروپوزال، تئوریها، نظریه ها و مدلهای علمی است که پژوهشگر به عنوان سنگ بنای پژوهش خود انتخاب می نماید تا بدین طریق بتواند نتایج پژوهش خود را در راستای آزمون نظریه یا مدل مورد نظر تبیین نماید.

نوشتن فصل دوم پایان نامه (مبانی نظری و پیشینه پژوهش) کاری بسیار طاقت فرسا و زمان بر است. اما می توان با استفاده از مطالعات انجام شده قبلی و گزینش مباحث از میان آنها، به صورت قانونی در زمان و هزینه صرفه جویی نمود.

پس از پرداخت موفق می توانید فایل ورد مبانی نظری موردنظر خود را سریعا دانلود نموده و اقدام به نگارش فصل دوم پایان نامه خود فرمایید.

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان

تعداد صفحه: 55

نوع فایل: ورد (قابل ویرایش)

منابع: دارد

تعداد منابع: 198

همین الان دانلود فرمائید

قیمت: فقط 25000 تومان

خرید فایل

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان

گزیده ای از متن:

مفهوم قلدری سایبری

   یکی از پیامدهای نوجوانی، شمار موقعیت‌هایی می باشد که در آن شخص با هم سن و سالان خویش درگیر گردیده است. در صورتی که محیط اجتماعی هر میزان دچار پیچیدگی بالاتر می گردد، عرصه را جهت  قربانی شدن از جانب هم سن و ‌سالان خود بهتر میسر می سازد. هر چقدر رسانه‌های اجتماعی به شمارشان افزوده گردد و در اجتماع شیوع بالاتری پیدا نماید، اطلاعات ما جهت ایجاد یک زندگی مطلوب و مناسب، تنزل می یابد. این در صورتی است که اکثر نوجوانان محبوبیت و ارزش اجتماعی خود را در اینترنت یک امر حیاتی می پندارند (دیلماک[1]،2014). فشار و استرس ناشی از دست دادن تعاملات اجتماعی در دنیای کنونی واضح و مبرهن است. نیاز جهت شناسایی و رابطه با هم سن و سالان در اینترنت اکثرا اشخاص  را در معرض خطر قضاوت و مورد توجه قرار گرفتن در فضای مجازی قرار می‌دهد که به مثابه قربانیان سایبری تجربه‌ گردیده است. قلدری سایبری اجرای مجدد و پرتکرار تخلف، آزار و اذیت و مسخره نمودن دیگران بطور آنلاین با استفاده از تلفن همراه یا هر نوع تجهیزات الکترونیکی دیگر می باشد (پاتچین، هیندوجا[2]،2012) و یا پرخاشگری عمداً و دائما بطور الکترونیکی بر ضد فردی که قادر نیست از خودش دفاع نماید، انجام می پذیرد (کوالسکی، مورگان ، لیمبر[3] و همکاران،2012). رفتار تکراری و دشمنانه با مقصود آسیب رساندن به سایرین، این تعریف قلدری سایبری می باشد که در فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی گردیده است (بلسی[4]،2004).

2-3-3-مؤلفه‌های قلدری سایبری:

 قلدری سایبری دارای 4 مؤلفه عمده می باشد:

الف) رفتار پرخاشگرانه عمدی

ب) وقوع مکرر

ج) نابرابری قدرت قلدر و قربانی(عدم توازن قدرت)

د) استفاده از فناوری یا تکنولوژی(کووالسکی ، گیامتی،  اسشودر، لاتانار [5]، 2014)

   2-3-4-طبقه‌بندی قلدری سایبری

ویلارد[6] (2007) قلدری سایبری را به 7 دسته گروه بندی نمود:

  • حیله زدن یا فریب بطور آنلاین
  • آزار و اذیت (به مفهوم پیام‌های توهین‌آمیز و تکراری)
  • انتشار مجازی و فریبکاری(اطلاعات شخصی فردی را، بدون اجازه وی ، بطور الکترونیکی به اشتراک گذاشتن).
  • محرومیت(مسدود کردن یک فرد).
  • جعل هویت (نمایش به‌عنوان یک قربانی)
  • تهدید مجازی(ارسال پیام‌های تهدیدآمیز تکراری).
  • انشتار عکس و فیلم های فرد دیگر بدون رضایت وی(یانگ، سالمیوالی[7]،2013).

مطالعات نشانگر از رشد روند شمار دانش‌آموزانی است که به قلدری سایبری یا به‌عنوان قربانی مجازی گشته اند است(یانگ و سالمیوالی،2013) .

[1] Dilmac

[2] Patchin, J.W., Hinduja, S.

[3] Kowalski, R.M., Morgan, C.A., Limber, S.E.

[4] Belsey

[5] Kowalski, R.M., Giumetti, G.W., Schroeder, A.N., Lattanner, M.R.,

[6] Willard

[7] Yang and Salmivalli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.